Gençlik araştırmasından ilginç sonuçlar: Kızlar gece dekolteli gündüz düşük belli..
Genç kızları "süslü ve abartılı giyiniyorlar, yaşlarına uygun değil, kokoşlar" diye eleştiren ünlü modacı Cemil İpekçi'nin bu yorumunu araştırma sonuçları da destekler nitelikte. Alışverişlerini satın alacakları malın "markasına" göre yapmayı tercih eden genç kızlar gündüz spor giyiniyor, geceleri ise adeta "küçük kadın" oluyorlar. Genelde gündüzleri spor giyimi tercih eden genç kızlar, alçak topuklu ya da spor ayakkabı kullanıyor, dekoltesi olmayan, düşük bel pantolon giyiyor, büyük çanta takıyor ve makyaj yapmıyor. Ancak gece olunca bu küçük kızlar gidiyor, yerine "küçük kadınlar" geliyor. Gece dışarıya çıkarken, genç kızların çoğunluğu abiye tarzında giyiniyor. Derin göğüs dekoltesi, derin bacak yırtmacı gece kıyafetlerinin vazgeçilmezleri arasında yer alıyor. Geceleri yüksek topuk ve etek tercih ediyor, aksesuar takıyor, parfüm kullanıyor ve makyaj yapıyor. 15-22 yaş grubu her 10 kızdan 8'i ara sıra da olsa makyaj yaptığını söylüyor. Rimel ve göz kalemi en fazla kullanılan makyaj malzemesi. Kızların yüzde 79'u bu iki makyaj malzemesini kullanıyor. Yüzde 53.3'ü ise makyajını "çok hafif" olarak tanımlıyor. Genç kızların gündüz kullandıkları büyük çantalar ise yerine gece küçük çantalara bırakıyor.
'YAKIŞIYORSA GİYERİM' DİYOR
Gençlerin stiline ve modayla ilişkilerine baktığımızda ise modayı takip etmekten çok yakışanı giyme taraftarı olduklarını görüyoruz. Gençlerin yüzde 22'lik bir kesim "Arkadaş çevremde popüler olan tarzları takip eder, uymaya özen gösteririm" derken, yüzde 51'i "Modası geçmiş, popülerliğini yitirmiş olsa da bana yakışıyorsa tercih ederim" yanıtını veriyor. "Ailemin önerdiği tarzı kabul ederim" diyen gençlerin oranı ise yüzde 25'i buluyor.
ERKEKLER DE MARKA TUTKUNU
Giyim eşyası ya da ayakkabı olsun marka, fiyat ve görünüş ambalaj üçlemesinde gençlerin dikkate aldığı unsur marka. Hemen her kategoride gençler alışveriş tercihlerinde markayı önemsiyor. Müzik seti, cd gibi elektronik eşya ile cep telefonu ve bilgisayar satın alırken kızlar da erkekler kadar markaya önem veriyor. Gençler yeni bir ürünü deneme konusunda "öneri" ve "tavsiyeyi" dikkate alıyor. Yüzde 48'i yeni bir ürünü denemeden önce çevresindekilerden birinin denemesini bekliyor ve tavsiye ederlerse kullanıyor. Yüzde 40'ı ürünün tutulmasını ve yaygınlaşmasını bekliyor. Kısaca yeni bir ürün söz konusu olduğunda önce başkalarının denemesini bekliyor. Tercihlerinde arkadaşlarının öneri ve düşüncelerini dikkate alıyor olsa da yine de en son kararı kendileri veriyor.
Yaşlarına göre giyinemiyorlar
CEMİL İPEKÇİ (MODACI)
Genç kızların yaşlılar ve kokoşlar gibi giyindiğini söyleyen ünlü modacı Cemil İpekçi, büyükler gibi giyinerek, yaşlarını saklamaya çalıştıklarını söylüyor: "Batı ve Amerika gençlerine baktığımızda hepsi yaşına göre giyiniyor. Bizimkiler manken olmak istiyor. Mankenlerde de hangisi frapanlığıyla öne çıkmışsa onu tercih ediyorlar. Çünkü en çok reyting alan en çok soyunan, en frapan olan. Gençler genç olmaktan çok üzgün gibiler. Gençliklerini kapatmak ve bir anda büyümek istiyorlar. Gençliğin yaşayacağı hiçbir şey olmadığı için de bir en evvel o dönemi atlatıp büyüklüğe geçmek istiyorlar. Kıyafetle iş bitmiyor. Yaşlı görünen gençler ortada görünüyor. Marka takıntısı ise sadece Türkiye'nin değil tüm Doğu'nun gençleğinin sorunu. "Batılı olmak" kavramı bebekliklerinden itibaren beyinlere işlendiği için Batı markası giydiklerinde şahsiyet bulduklarını zannediyorlar. Pahalı giydiklerinde sanki kişilik değiştirmiş hissediyorlar. Bomboş çuvalı dünyanın en değerli ipeğiyle sarın, o çuval yine boştur. Yanlış eğitimle gençlerimiz marka ve pahalı şeye yöneliyorlar."
Gençler büyük görünmeye çalışıyor
NAZLI YAZICI (19)
Anadolu Holding'in ortaklarından Osman - Meral Yazıcı çiftinin 19 yaşındaki kızları Nazlı da modayı yakından takip eden isimlerden. Modayı 16 yaşından itibaren izlediğini söyleyen genç kız bunda en büyük etkenin annesi olduğunu belirtiyor: "Annem moda ile çok ilgilidir. Ben küçüklüğümden beri onu örnek alarak kıyafet seçimlerimi yaparım. Tabii bunların yanı sıra dizi filmler ve moda dergileri de başka bir etken benim için." Herhangi bir marka takıntısı olmadığını da belirten Yazıcı neredeyse her gün alışverişe çıktığını, kendi yaşındaki gençlerin hiç de yaşlarına uygun giyinmediklerini söylüyor: "Onlar hep büyük görünmek istiyorlar, bir yandan da modayı takip etmeye çalışıyorlar ama bana göre kendilerini mahvediyorlar" yorumunda bulunuyor. Kendi giyim tarzını spor-şık olarak tanımlayan Nazlı Yazıcı dekolte konusunda ise "Gözü rahatsız etmeyecek kadar ve ölçülü olmalı. Örneğin bacak dekoltesi veriliyorsa göğüs kapatılmalı" diye konuşuyor.
Marka takıntısını yadırgamıyorum
Sosyetenin kıyafetleri, cesur dekoltesi ve marka tutkusu ile tanınan ismi Eda Taşpınar 14 yaşından bu yana marka giydiğini söylüyor. "Kişinin tarzını çocuk yaşlarda oluşturduğuna inanıyorum. Küçükken moda delisi, çılgın bir çocuktum. 6 yaşındayken herkesin saçı uzundu benimkisi kısacık erkek saçı gibiydi ya da herkes etek giyerken ben şalvarla dolaşırdım. Bence şu anki gençler modayı takip etmektense kendi stillerini yaratıyorlar. Marka takıntılığını gençlerde yadırgamıyorum çünkü bende 14-15 yaşındayken hep marka giymek ister ve özenirdim. Zaman geçtikçe insan bir takım şeyleri aşıyor ve marka yerine kendini nasıl iyi hissediyorsa onu giymeye başlıyor. İçimden nasıl geliyorsa öyle giyinirim. Kim ne der diye düşünmem. Bu nedenle de neyi giymek istiyorsam onu giyerim. Gençlerin çoğu yaşlarına uygun giyiniyor ama giyinmeyenlerde kendilerinden yaşça büyük insanlara özendikleri için bazen kokoş oluyor. Belki de farklı olmaktan korktukları için sürü halinde aynı kıyafetlerle dolaşıyorlar. Bu da çok korkunç. Dekoltenin sınırını insanın tarzı belirler. Dekolte vücudu göstermek için değil elbise ile bütünlük sağlamak için kullanılır. Makyaj yapmam arada bir aklıma estikçe gözüme kalem çekiyorum. Gençlerin makyaj konusunda ise ailelerini örnek aldıklarını düşünüyorum. Günümüz genç kızlarında ne yazık ki çok büyük bir makyaj merakı var. Oysa herkes doğal hali ile çok daha güzel. Ama mesela yüzündeki daha çekici yerleri öne çıkarmak için hafif makyajlarında arada yapılması gerektiğine inanıyorum. Gençler keşke hiç makyaj yapmasa. Çünkü cildimizin taze yapısı 25 yaşına kadar devam ediyor. Gençler ciltlerinin en güzel dönemini fondoten ile kapatmaya çalışıyor. Keşke herkes kimseye güzel görünme isteği olmadan kendisiyle mutlu olup doğal halleri ile dolaşsa."